Öt éjszakát töltöttünk Skóciában, hogy felfedezzük Edinburgh-t és a Highlands-et. Cambridge-ből, ahol a testvéremék élnek, autóval indultunk útnak, és több mint 2000 kilométert tettünk meg. Bár az idő szűkös volt, igyekeztünk minden pillanatot kihasználni, és rengeteg lenyűgöző helyet fedeztünk fel. Korábban írtam egy cikket az autózás élményeiről az 1 éves babánkkal, amit ide kattintva tudtok elolvasni. Lentebb pedig egy részletes élménybeszámolót találtok az útitervünkről és skóciai kalandjainkról.

milyen szállásokon aludtunk?

Sokat gondolkoztunk azon, hogy Skócia mely településein aludjunk. Első körben nem szerettünk volna sok különböző helyen megszállni, de hamar rájöttünk, hogy akkor még többet kell autóznunk és sokkal kevesebb látnivalóra jut majd időnk. Így végül 5 szállást foglaltunk az 5 éjszakára. 😄  Túl nagy választási lehetőségünk nem volt a foglalások során, ugyanis nagyon kevés kiadó lakást/szobát találtunk a Highlands területén. Mivel többnyire aludni estünk be a szálláshelyekre, annyi elvárásunk volt csak, hogy tiszták legyenek és kényelmesen tudjunk aludni.

Tipp: Ha Skóciába utaztok- főleg a Highlands esetében- időben kezdjetek el szállást keresni, ugyanis kevés a szálláshely és mindemellett drágák is.

Mi Airbnb-n és a Booking-on keresgéltünk.

EDINBURGH

Csütörtök délután fél-6kor indultunk útnak Cambridge-ből és hajnal fél 1 körül értünk az első edinburgh-i szálláshelyünkre. Éjszaka, amikor megérkeztünk, egyből beestünk aludni az ágyba, ami egyébként tiszta és kényelmes volt. Így nekem akkor nem is tűnt fel, csak másnap reggel, hogy nagyon koszos volt a lakás. Valószínű, hogy fel sem takarítottak az előző lakó után. Ez főképp azért volt kellemetlen, mert egy 1 éves is velünk utazott, amit ki is emeltünk.

Tipp: Ha nem vagytok elégedettek a szállással, amit Airbnb-n keresztül foglaltatok, akkor lehet kártérítést kérni. Mi készítettünk pár képet, hogy mennyire koszos a padló és a hűtő, illetve még sok egyéb más dolog a lakásban és vissza is kaptunk 100 fontot.

Nem is időztünk sokat a szálláson, elindultunk felfedezni Edinburgh-t. Nagyon tetszett nekünk ez a szuper hangulatos, történelmi nevezetességekben gazdag város. Egy a várhoz közel lévő parkolóban parkoltunk le és az óvárósban kezdtük a városnézést. Elsétáltunk a Edinburgh Castle-höz, majd a Scott Monument-hez. Ezután elmentünk a Circus Lane-hez, amit Edinburgh „prettiest” utcájaként is szoktak emlegetni. Az utolsó megálló pedig Dean Village volt, ami egy varázslatos, nyugalmas kis negyed gyönyörű régi épületekkel. A Water of Leith nevű patak mentén sétálva lehet gyönyörködni az épületekben és a természetben.

látnivalók fort william környékén

Péntek délután 5 körül indultunk útnak Edinburgh-ból Fort William-be, vagyis pontosabban Caol-ba, hogy megkezdjük a highlands-i kalandjainkat. Ez kb. egy 3 órás autózás volt. Útközben szerettük volna megnézni még a Stirling Castle-t, de sajnos pont akkor zárt be, amikor odaértünk.

Fort William-ben egyébként semmilyen szállást nem találtunk. Szerencsénk volt, hogy ráakadtunk a Caol-ban lévő szobára, mert a környéken nem igazán volt már más opció. Nagyon pozitív csalódás volt ez a szálláshely, pedig ettől vártunk a legkevesebbet. Szuper tiszta volt a szoba, nagyon kedves volt a házigazda és még egy kis reggeli bekészítésünk is volt. Ide kattintva találjátok.

GLENFINNAN VIADUCT

Amit az egyik legjobban vártunk mindannyian az a Glenfinnan Viaduct, vagy más néven a Harry Potter Bridge. Ha ti is Harry Potter rajongók vagytok, akkor ez a program kihagyhatatlan! Mindamellet, hogy a hely maga is gyönyörű volt, nagyon izgatottan vártuk az áthaladó Roxfort Express vonatot.

Tipp: Ha szeretnéd látni a Roxfort Express-t, vagyis a Jacobite vonatot, érdemes rákeresni, hogy mikor indul Fort William-ből. Mi úgy számoltuk, hogy kb. félóra volt, amíg odaért a Glenfinnan Viaduct-hoz.

A vonat egyébként Skócia legszebb tájain megy keresztül, biztos hatalmas élmény lehet utazni is rajta.

További információt a vonatról és a menetrendről ide kattintva találtok.

DUMBLEDORE’S GRAVE

A viadukttól mindössze 15 perc autóútra található a Loch Elit, ami szintén egy Harry Potter helyszín. A tóban található egy kis sziget, amelyen a filmben Dumledore igazgató sírja feküdt.

LOCH NESS

A Loch Ness-re túl sok időnk nem maradt, mivel 4 órára foglalásunk volt egy invernessi whisky lepárló túrára. Mivel a tó mentén vezetett az út Inverness-be, így meg tudtuk nézni, illetve egy pihenőnél meg is álltunk kicsit. Ha erre jártok és időtök engedi, érdemes több időt szánni erre a környékre, mert itt is sok látnivaló van.

TOMATIN

a skóciai út során mindenképp szerettünk volna meglátogatni egy whisky vagy gin lepárlót. Elég sok helyre nem lehet foglalni kisgyerekkel, így kizárásos alapon maradt a Tomatin, ami valójában inkább egy lepárló látogatás volt a végén egy kis kóstolással. De nagyon jól jártunk, mert nagyon érdekes és szuper élmény volt! Léna itt már nem volt kirobbanó formában, de mindössze 1 órás volt a túra.

inverness-től thurso-ig, avagy a north coast keleti oldal csodái

INVERNESS

A Tomatin whisky lepárló látogatás után elfoglaltuk az invernessi szállásunk, majd felsétáltunk a városba, hogy vacsorázzunk valahol. Inverness nem különösebben nyűgözött le minket, meg is beszéltük, hogy inkább a tájak gyönyörűek itt, nem a városok. Rátaláltunk viszont a Coyote Burger nevű helyre, ahol elég sokat kellett várni az ételekre, de legalább finomak volt.

ROGIE FALLS

Másnap reggel az első megállónk a North Coast-on a lenyűgöző Rogie vízesés volt. Egy függőhíd vezet át Black Water folyón, így szemből is meg lehet csodálni. Augusztus és szeptember között nagy esély van rá, hogy vadon élő lazacokat is láthatnak az odalátogatók. A vízesést körülvevő terület egyébként népszerű kirándulóhely, és könnyen megközelíthető, köszönhetően a jól karbantartott ösvényeknek és a kényelmes parkolási lehetőségeknek.

DUNROBIN CASTLE

Úgy gondolom, a napunk fénypontja volt a Dunrobin Castle, amely valódi gyöngyszeme Skócia északi részének. Kihagyhatatlan program. Története a 13. századra nyúlik vissza. A kastély nemcsak mérete miatt kiemelkedő, hanem történelme és építészeti szépsége miatt is, amelyek Skócia egyik legjelentősebb és leglátványosabb kastélyává teszik. Mind kívül mind belül mesés. Érdemes időt szánni rá, legalább egy bő két órát. De nem csak a kastély lenyűgöző, hanem a gyönyörű, hatalmas kertje is. A kislányunknak nagyon tetszett, nagyot szaladgált itt mielőtt újra útnak indultunk. Solymász bemutatót is szoktak tartani a kertben, nekünk pont szerencsénk volt, mert elcsíptük. A kastélyban egyébként étterem is van, mi egy kávéra beültünk ide.

CASTLE SINCLAIR GIRNIGOE

A Sinclair kastély Észak-Skócia leglátványosabb romja. Már a kastélyhoz vezető séta is lélegzetelállító, ugyanis egy szikla szélén található. Bár a kastélyba vezető híd le volt zárva, – valószínű a romok már nem túl biztonságosak – a sziklákhoz és a vízparthoz le lehetett sétálni, amely csodaszép volt. Léna az előző kastélynál kimozogta magát, így szerencsére nagyon jól elvolt a hordozóban, amíg bejártuk a romokat.

THURSO

Bár még tervben volt, hogy meglátogatjuk a John O’Groats települést és a mellette lévő  Duncasby világítótornyot, már mindannyian elég fáradtak voltunk, így megindultunk Thurso-ba, ahol a soron következő szállásunk volt. Miután kipakoltunk, felsétáltunk a központba, hogy együnk valamit, majd lesétáltunk a Thurso tengerpartjára. A település meglepően kihalt volt, normális éttermet se igen találtunk, viszont a parton elcsíptük a naplementét, ami nagyon szép volt.

A gyönyörű északi north coast

Bár az egész Highlands-en való autókázás elképesztő volt, annyira gyönyörű helyeken jártunk, de az északi rész varázslatos volt! Több helyen is megálltunk kicsit megcsodálni a tájat és készíteni pár fotót, annyira magával ragadott.

SMOO CAVE

A Smoo Cave egy lenyűgöző tengeri barlang Durness közelében. A barlang különlegessége, hogy három különböző természetes formáló erő munkájának eredménye: tengeri erózió, folyóvíz általi kivájás és föld alatti vízfolyások. A Smoo Cave bejárata látványosan széles, közel 40 méter, és magassága meghaladja a 15 métert, így Skócia egyik legnagyobb tengerparti barlangja. A barlang belsejében található egy kis vízesés. A helyi legendák és történetek szerint a barlang egykor rejtekhelyül szolgált kalózoknak és csempészeknek is.

DURNESS BEACH

Úgy gondolom a kislányunk kedvenc helyszíne volt a festői szépségű Durness Beach. Nagyon élvezte az itt töltött időt. A tengerpart híres finom, aranyszínű homokjáról és a lenyűgöző, kristálytiszta vízéről. A partszakasz mentén impozáns sziklafalak teszik még vonzóbbá a látványt.

ARDVRECK CASTLE

Az Ardvreck Castle egy történelmi várrom a festői Loch Assynt partján. A kastély ma romos állapotban van, nem sok maradt meg belőle, de ha felsétálunk, lenyűgöző látványt nyújt a Loch Assynt fölé magasodva. A kastély különleges atmoszférát áraszt, amely tökéletesen illeszkedik a környező vad és érintetlen skót tájhoz.

Véletlenül akadtunk rá a kastéllyal szemben lévő vízeséshez, ami gyönyörű volt.

ULLAPOOL

A kastély után megindultunk Ullapool-ba, ami egy nagyon bájos kis város. Bár nem töltöttünk itt sok időt, mert elkapott minket az eső, egyértelműen ez a település tetszett mindenkinek a legjobban a North Coast-on. Ullapool jelentős halászati központ. Isteni finomat ettünk a Seafood Shack-ben, ami egy nagyon hangulatos kis hely volt.

HAZAÚT EDINBURGH-BÓL

Az utolsó esténket ismét Edinburgh-ban töltöttük, így Ullapool-ból egyenesen ide érkeztünk. Nagyon hangulatos és szuper szállásunk volt Dean Village-ben, amelyről a cikk elején már írtam.

HOLYROOD PARK

Másnap reggel hazaindulás előtt még meg akartuk látogatni a Holyrood Park-ot, amely egy ikonikus zöld övezet Edinburgh szívében. A park különlegessége, hogy közvetlenül a városközpont mellett terül el, így könnyen elérhető és ideális hely a pihenésre és a természet közelségének élvezetére. Ha felsétálunk lenyűgöző panoráma tárul elénk a városra. Túl sok időt nem töltöttünk a parkban, mivel Léna nem annyira élvezte. Elég sokat utaztunk az elmúlt napokban és itt valószínű kijött már rajta a fáradtság.

YORK

Igaz, York már Angliához tartozik, de mindenképp akartam pár szót írni róla. Testvéremék korábban már jártak ott és mivel kb. félúton volt hazafelé, így azt beszéltük, álljunk meg itt egy sétára és egy ebédre egy pub-ban.

York egy bájos város Anglia északkeleti részén, melyet történelmi jelentősége és nem mindennapi építészete tesz különlegessé.  A központan az óváros utcái között sétálva középkori hangulatú házak és boltívek öveznek, melyek tükrözik a város gazdag múltját.

milyen élmény volt az utazás egy 1 évessel?

Kalandos és kimerítő. De az úton töltött idő minden kihívása ellenére is felejthetetlen élmény volt számunkra és újból nekivágnánk! Mindamellett, hogy fárasztó tud lenni egy babával/kisgyermekkel történő utazás, engem nagyon fel tud töltetni.

És hogy bírta a kislányunk? Voltak nagyon szuper pillanatai és kevésbé szuperek is. Csakúgy, mint itthon. 🙂

Köszönjük, hogy támogatod a családi vállalkozásunkat!