A kismamákban általában sok kérdés felmerül a várandósság alatti utazással kapcsolatosan, ha arra kerül sor. Úgy gondolom, hogy várandósan sem kell lemondanod az utazásról, legfeljebb kicsit másképp kell megszervezni az utat. Mivel volt alkalmam mind a 3 trimeszter alatt utazni, így szeretném megosztani veletek az ezzel kapcsolatos tapasztalataimat és élményeimet.

1. trimeszter – London & Cambridge, Anglia

A várandósságom 11. hetének végén jártam, amikor a testvéremékhez utaztunk látogatóba Cambridgbe novemberben. Mivel nem viseltem túl jól az első heteket a gyakori rosszulléteknek köszönhetően, ezért reménykedtem abban, hogy az utazásra javulni fog a helyzet. Bár volt egy olyan megérzésem, hogy jót fog tenni majd a környezetváltozás, ugyanis a friss levegő, vagy egy jó séta hatására mindig jobb volt a közérzetem.

Megosztóak a vélemények a repüléssel kapcsolatban a korai terhesség időszakában, de én nem gondoltam ezt kockázatosnak, mivel egészséges kismama voltam egészséges terhességgel és az orvosom is jóváhagyta a repülőutat. Továbbá, az út is mindössze 2 órás volt és már nem is az első hetekben jártam, hanem az első trimeszter végénél. Meglepően jól viseltem az utat, fel- és leszállásnál sem volt probléma. Sok folyadékot vittem magammal, illetve ajánlott még ilyenkor a magnézium is, hosszabb utak esetében a kompressziós harisnya viselése és a fedélzeten való gyakori sétálgatás. Nőgyógyásszal viszont mindenképp érdemes konzultálni az út előtt.

Egy kora reggeli géppel mentünk Londonba, majd onnan vonattal Cambridgbe. Eléggé elfáradtunk – leginkább én – mire megérkeztünk a tesómék lakásába, szóval egy nagy alvás következett. A rosszullétek azért igazán legyengítettek, illetve étvágyam se volt nagyon az elmúlt hetekben, így sokkal fáradékonyabb voltam. Késő délután átmentünk unokatestvéremékhez vacsorára és éjfél körül értünk haza, de bőven elegendő volt ez a program aznapra.

Másnap reggel indultunk Londonba egy kis városnézésre vonattal. A Sky Garden meglátogatásával kezdtük a kis túránkat, ami London legmagasabban fekvő nyilvános kertje. Egy gyors lift visz fel a 34. emeletre, ahonnan csodálatos a kilátás a városra. A belépés ingyenes, viszont előzetes foglalás szükséges a kilátó oldalán: Sky Garden – London’s Highest Public Garden. Nagyon ajánlom mindenkinek, nekünk nagyon tetszett! Ezután elmentünk Camden Town-ba, ami az egyik kedvenc városrészünk. Sétáltunk, ettünk egy jót, a fiúk söröztek. Majd végezetül sétáltunk egy nagyot a St. Jame’s Parkban, ahol már azért eléggé fáradtnak éreztem magam.

A következő napra nem is igazán terveztünk előre semmit, ugyanis az előző napi londoni kirándulás eléggé leszívott. Cambridgben sétálgattunk majd este beültünk egy bárba. Tökéletes nap volt. Másnap délután pedig indultunk haza.

Összességében ez az út egy igazi energialöket volt. A környezetváltozás és a sok séta olyan jól esett, hogy a rosszullétek is elfeljtődtek, helyettük a fáradékonyság lett az új ellenfelem.

2. trimeszter – Zakopane, Lengyelország

Azt mondják, a 2. trimeszter az utazás legidálisabb időszaka a várandósság alatt. Még nincs óriási pocak, az émelygések pedig már csak nosztalgiaként élnek.

Tél volt ebben az időszakban, ilyenkor általában síelni járunk. Egyértelműen ez most nem jöhetett szóba, de mindenképp szerettünk volna elutazni egy pár napra. A férjem vetette fel Zakopanet, mert ő már járt ott egyszer karácsony környékén és nagyon tetszett neki, illetve csak 4-5 óra autóval.

23 hetes terhes voltam február elején, ekkor utaztunk el 3 éjszakára. Az autóutat szuperül bírtam oda és vissza is, max 1-2 alkalommal többször kellett megállni.

Jobbnál jobb szállásokat találtunk, végül Wrota Chalubinskiego Apartmanházra esett a választásunk, ahol reggelivel együtt foglaltunk le egy szobát. Nagyon igényes, tiszta és jó stílusa volt a szálláshelynek – gyanítom, hogy nem olyan rég nyitotta meg a kapuit a vendégek előtt.

Egy pici wellness részleggel rendelkezett, ami nekünk több mint tökéletes volt, direkt ilyet kerestünk. Szempont volt, hogy tiszta legyen, ne tömegesen használják és ne csak forró hőmérsékletű jacuzzi legyen, ha esetleg én is szeretnék picit wellnessezni. Itt egy kisebb medence volt, ami jacuzziként is funkcionált (a víz hőmérésklete pont megfelelő volt), illetve egy szauna.

A másik fontos szempont – mivel szeretünk jókat enni – a reggeli volt. A képek és a vélemények meggyőztek és nem is kellett csalódnunk, ugyanis a reggeli isteni volt! Bő választék, minőségi ételek.

Ami nem volt túl kényelmes, hogy az apartmanházban nem volt lift és nyilván a legfelső emeleten (azt hiszem a harmadikon) volt a szobánk, amit pocakkal már nem volt annyira komfortos napi több alkalommal is megmászni. Kibírható volt, de nem a legkényelmesebb. Ebben az esetben érdemes lett volna írni a szállásnak, hogy lenti szobát adjanak, de hát mindig utólag okos az ember.

Az utazást követő napon szerettünk volna elmenni a Morskie Oko-hoz (Halastó), de a parkolóba érve szereztünk róla tudomást, hogy a hatalmas havazás miatt lavina veszély van és le van zárva a teljes túraútvonal. Így újraterveztünk és a Bachledkai Lombkorona tanösvényhez (Bachledka Treetop Walk) kirándultunk el. Kabinos libegővel mentünk fel, a retúr jegy 25 euro/fő volt. Nagyon jó élmény volt, bár végig nagyon szakadt a hó és naposabb időben valószínűnek tartom, hogy még szebb a kilátás. Illetve, ajánlom a síruhát téli kiránduláshoz, ugyanis én borzasztóan fáztam.

Másnap is szerettünk volna kirándulni kicsit, így elsétáltunk a Siklawica-vízeséshez. A vízesés télen befagyva kevésbé látványos, viszont maga a túra, a fehérbe borult havas táj gyönyörű volt. A parkolótól kb. 3 km távolságra volt a vízesés, amit 1 óra alatt tettünk meg. Egész jól bírtam, kellemesen elfáradtam.

A szálláshelyünk kb. 10 perc sétatávolságra volt Zakopane fő utcájától, a Krupówki utcától. Mindig felsétáltunk ide vacsorázni, ugyanis számos nagyon szuper étterem van. A Krupówki utca, valamint a Zakopane piac tele van egyébként sajtárusokkal és mi be is vásároltunk sajtból bőven. Mennyei sajtok vannak, szóval aki ugyanolyan sajtimádó mint mi, mindenképp ajánlom a kóstolást!

Mindent összevetve jól sikerült az utazás és örülök hogy ezt az úticélt választottuk. Utólag belegondolva jobb is, hogy nem sikerült most megtenni a Morskie Oko túrát, mert valószínű így várandósan, télen nem is bírtam volna és csak lovasszekérrel tudtunk volna felmenni.

Nyáron egyébként visszalátogattunk ide a kisbabánkkal, és akkor fel is túráztunk vele a Halastóhoz. Nagyon csodás szállodában szálltunk meg, ami télen is szuper választás lehet! Erről itt tudtok olvasni. 😊

3. trimeszter – Velence, Olaszország

Tavasszal – amikor már szép idő van – mindenképp szerettünk volna valahova elutazni még kettesben, mert tudtuk, hogy utána egy jó darabig nem lesz erre alkalmunk. Nagyon sokat gondolkoztunk, hogy hova menjünk, ugyanis az autós utakat már kizártuk, mivel már nem volt túl kényelmes egy 1-2 órás út sem, illetve max 2 éjszakát terveztünk, mert tudtam, hogy többet nem nagyon bírnék már.

Végül Velencébe nagyon jó áron találtam repülőjegyet és úgy gondoltuk egy hétvégi programnak tökéletes. A Ryanair oldalán megnéztem milyen szabályok vonatkoznak a várandósokra, ugyanis az utazás időpontjában már 30 hetes voltam. A 28. hét után már csak orvosi igazolással lehet utazni, így a légitársaság által nyújtott formanyomtatványt el is vittem a következő vizsgálatra. Igazolás ide vagy oda, amúgyis mindenképp ki akartam kérni a nőgyógyászom véleményét ajánlja e még a 30. héten az utazást. Mivel teljesen problémamentes volt a terhességem és Velence mindössze 1 óra repülőút egyből rábólintott. A repülőutat egyébként meg se éreztem, még csak nem is görcsöltem kicsit sem fel- és leszálláskor.

A szálláshelyeket elég sokáig böngésztem, ugyanis húzós árakon voltak. Mindenáron belvárosban szerettem volna foglalni valamit, hogy bármikor haza tudjunk ugrani ha kicsit elfáradok, illetve mivel csak 2 éjszakára mentünk – tehát másfél napunk volt – nem szerettük volna buszozgatással tölteni az időt. Végül találtam egy szobát a 3 csillagos Hotel Cannareggio nevű szálláshelyen. Semmi extra, de a célnak megfelelt, hiszen a legjobb helyen volt és a tisztasággal sem volt probléma. A reggeli itt nem volt szempont, ugyanis Olaszországba utaztunk, ahol minden sarkon van valami csoda pékség.

Treviso repülőtérről busszal mentünk be Velencébe, a retúrjegy kettőnknek 14.000 ft körül volt. Van lehetőség vonatozni is, az olcsóbb, de kicsit körülményesebb lett volna és több idő, ugyanis még a vonatállomásra is el kellett volna jutni, szóval mi inkább az egyszerűbb és gyorsabb megoldást válaszottuk.

Nem volt semmi konkrét programtevünk igazából, csak céltalanul bolyongani és enni akartunk, mivel imádjuk az olasz kajákat. Legutóbb, amikor Rómában jártunk a férjem óránként kérdezte, hogy eszünk e valamit és most végre én is partner lehettem ebben bűntudat nélkül. 😀 #partnerincrime

Velence gyalog is teljes mértékben bejárható, de én nagyon ajánlom a vízibuszt. Higgyétek el, ígyis rengeteget fogtok sétálni, illetve ha ebben a csodás városban jártok, akkor ahhoz hozzátartozik a Vaporetto is. Aktuális Vaporetto árakat nem tudok írni, de 2023 március végén, amikor mi utaztunk, 25 euro/fő volt egy 24 órás jegy. Ami szuper, hogy ezzel a jeggyel át lehet menni a Murano és Burano szigetekre is. Mi csak Murano-ra mentünk át, Burano-hoz már nem maradt erő, de nagyon ajánlom.

Nagyon jó választás volt Velence egy utolsó utazásnak, de jó döntés volt, hogy ilyen rövid időre mentünk. 10-15 km sétáltunk naponta, amit az én lábaim már nehezen bírtak. Több alkalommal is meg kellett állni vagy visszamenni a szállásra kicsit pihenni.

Úgy gondolom várandósan is nagyon élvezhető lehet az utazás, csak meg kell fogadni bizonyos tanácsokat és ismernünk kell a saját határainkat, valamint, nem utolsó sorban, mindenképp érdemes kikérnünk az orvosunk véleményét. Mindemellett én ajánlom – terhességtől függetlenül is, de várandósan meg feltétlenül – az utasbiztosítás kötést az utazás előtt.

Köszönjük, hogy támogatod a családi vállalkozásunkat!